Felhő alapú szolgáltatások

Az Opennetworks felhő alapú szolgáltatásokat kínál a telekommunikációs szektorban. Mostantól néhány héten keresztül több stratégiai partnerünkkel közösen visszatérünk erre a témára, hiszen a 2018-as és következő időszakot meghatározó IT technológiák közül számunkra egyértelműen a felhő alapú szolgáltatások térnyerése az első helyen kiemelt trend.

A gyakorlati esettanulmányok előtt azonban – ismétlésképpen – összefoglaljuk a felhővel kapcsolatos leggyakoribb fogalmakat.

A felhőről

Mivel a felmérések alapján a felhőről a hazai KKV szektorban elsősorban még időjárási jelenségek jutnak a döntéshozóknak eszébe, így Az IVSZ felhő-fogalomtár segítségével összegyűjtjük a felhőhöz kapcsolódó alapfogalmakat.

A felhő egy olyan információ-technológiai modell, amely lehetővé teszi kizárólagos használatú vagy megosztott számítógépes erőforrások (pl. számítási kapacitás, tárkapacitás, alkalmazások) szolgáltatásalapú, esetenként változó nagyságú igény szerinti, a szolgáltatásokat megvalósító fizikai eszközöktől és azok helyszínétől független használatát.

IaaS, PaaS, Saas

Az IaaS (Infrastructure as a Service) olyan felhő alapú szolgáltatás, amely révén számítási vagy tárolási kapacitást lehet igénybe venni, amin további szolgáltatásokat lehet nyújtani. Jellemzően virtuális gépek jelentik a szolgáltatást, aminek processzor, memória és tárterület a fő jellemzője. A szolgáltatás üzleti logikát nem tartalmaz, felhasználás szempontjából nem iparág specifikus. Jellemző megvalósulása, hogy a cégek érzékeny adataikat magas biztonsági követelményrendszernek megfelelő Adatközpontokban működő szervereken tárolják.

A PaaS (Platform as a Service) olyan felhő alapú szolgáltatás, amely révén alap szintű szoftver jellegű szolgáltatást lehet igénybe venni, amin további szolgáltatásokat lehet nyújtani, például operációs rendszer, adatbázis, alkalmazás futtató környezet. Platform szolgáltatások igénybevétele esetén a szolgáltatás felhasználói a szolgáltató eszközeivel – platformjával – hozhatnak létre alkalmazást.

A Miscrosoft témában készült összefoglalója alapján A szervezetek az alábbi esetekben használják leggyakrabban a PaaS-t:

  • Fejlesztési keretrendszer. A PaaS által biztosított keretrendszer lehetővé teszi, hogy a fejlesztők létrehozzák vagy testre szabják felhőalapú alkalmazásaikat. A PaaS használatakor, hasonlóan az Excel-makrók létrehozásához, a fejlesztők beépített szoftverösszetevők segítségével hozhatnak létre alkalmazásokat. A méretezhetőség, a magas rendelkezésre állás, a több-bérlős modell és egyéb felhőfunkciók révén csökkenthető a fejlesztők által megírandó programkód mennyisége.
  • Elemzés és üzleti intelligencia. A PaaS által szolgáltatásként biztosított eszközök lehetővé teszik a szervezetek számára, hogy az adatok elemzésével és bányászatával összefüggéseket és mintákat keressenek, és ezek segítségével pontosabbá és megalapozottabbá tegyék az előrejelzéseket, valamint a terméktervezéssel, befektetésekkel és egyéb üzleti tevékenységekkel kapcsolatos döntéseket.
  • További szolgáltatások. A PaaS-szolgáltatók munkafolyamat-, címtár-, biztonsági, ütemezési és egyéb olyan szolgáltatásokat is kínálhatnak, amelyekkel bővíthetők az alkalmazások funkciói.

A SaaS (Software as a Service) egy olyan szoftverszolgáltatási módszer, amelynél a szoftver központilag elérhető és a kapcsolódó adatok központilag vannak tárolva.  Ugyanakkor a felhasználói hozzáférések jellemzően vékony kliensen vagy célalkalmazáson keresztül zajlanak. A szolgáltatás tartalmaz üzleti logikát, így a kezelése szolgáltatói szinten összetettebb, iparág specifikus lehet. Példaként – mert minden szentnek maga felé hajlik a keze – az Openneworks VIPeX virtuális alközpont szolgáltatását említeném.

A felhőben rejlő lehetőségek

A felhő viszont ennél sokkal-sokkal sokoldalúbb és ezer lehetőség rejlik benne, amire legjobb példa az alábbi felhőszolgáltatási rövidítés-halom:

BaaS (Backup as a Service): szolgáltatás, melyet mentésre lehet igénybe venni

CaaS (Communication as a Service): kommunikáció (hang, videó, telefonkonferencia, …) szolgáltatás – az Opennetworks szűkebb értelemben véve ilyen szolgáltatásokat nyújt.

STaaS (Storage as a Service): tárolási szolgáltatás (elsősorban rendszerek kezelésére, nem felhasználói kiszolgálásra)

MaaS (Monitoring as a Service): megfigyelési, monitoring szolgáltatás, mellyel (akár) külső helyszínről is figyelhetjük a rendszerünk működési állapotát

DBaaS (Database as a Service): adatbázis szolgáltatás

MWaaS (Middleware as a Service): köztes réteg szolgáltatás

WaaS (Workstation as a Service): asztali gép szolgáltatás, VDI vagy egyéb technikák segítségével

DEVaaS (Development as a Service): fejlesztői környezet szolgáltatás

aPaaS (application Platform as a Service): applikációs platform szolgáltatás

iPaaS (integration Platform as a Service): integrációs platform szolgáltatás

BIaaS (Business Intelligence as a Service): üzleti intelligencia szolgáltatás, nyers adatokat lehet betölteni és strukturált dimenziók mentén lekérdezni

DaaS (Data as a Service): adat-szolgáltatás, nyilvános adatokból ügyfelek számára üzleti intelligenciával megtámogatott adatszolgáltatás

SECaaS (Security as a Service): IT biztonság szolgáltatás, mint pl. naplógyűjtés, naplóelemzés, határvédelem

IDaaS (Identity as a Service): azonosítást és hitelesítést támogató, vagy meglévő azonosítási megoldást funkcionálisan kiegészítő szolgáltatás

A felhő alapú szolgáltatások funkcionális elemei

Az Opennetworksnél, mint az Elektronikus Hírközlési Törvény hatálya alatt működő, így szigorúan szabályozott keretek között tevékenykedő szolgáltatónál ez nem is kérdés, de egy felhő szolgáltatóknak az alábbi funkciócsoportokat kell megvalósítania, hogy ne tradicionális értelemben vett IT szolgáltatók legyenek, hanem valóban felhőszolgáltatók:

  • szolgáltatás mérése
  • számlázás
  • erőforrás meghatározás
  • virtualizációs menedzsment
  • provisioning menedzsment
  • felhő felügyelet
  • felhő kapacitás- és teljesítmény menedzsment
  • IT biztonság
  • Jelentéskészítés/statisztikák

A környezet kialakításához szorosan kell mindemellett kapcsolódnia a feltételrendszert garantáló SLA megállapodásoknak/szerződéseknek és általános szerződési feltételeknek.

Imo

0