Sokat cikkeztünk idén a telekommunikációs és IT technológia rohamos fejlődéséről, az UC, az IoT, a viselhető technológia gyors elterjedéséről. Régóta keressük a megoldást, valamiféle „közös nevezőt” arra, hogy ezeket a megoldásokat széles körben, zökkenőmentesen élvezhessék az ügyfeleink és mi a WebRTC technológia mellett tettük le a voksot.
Mi az a WebRTC?
A WebRTC egy 2011. június 1-jén megjelentetett nyílt forrású keretrendszer, ami lehetővé teszi a valós idejű kommunikációt (real time communication = RTC) javascript API-k segítségével a webböngészőn keresztül. Így segítségével elsősorban valós idejű hang- és videocsetelés valósítható meg közvetlenül a webböngészőn keresztül. A WebRTC szabvány támogatása gyorsan terjed. Jelenleg a Chrome, Firefox, Opera böngészők, valamint az Android és IOS mobil platformok támogatják a technológiát és a kör napról napra bővül.
A továbbiakban sorra vesszük a telekommunikáció azon területeit, ahol a WebRTC gyorsan terjed, illetve, ahol a közeljövő IT/telekom fejlődési tendenciáit támogathatja.
Telefonhívás böngészőn keresztül
Erre – többek között – már az Opennetworks is kínál gyakorlatban működő megoldást, melyet az interneten forgalmazó, vagy ügyfélszolgálatot nyújtó ügyfeleink élvezhetnek. A Click2Call segítségével az ügyfelek és partnerek azonnal, problémamentesen, további eszköz igénybevétele nélkül, a vásárlási vagy ügyintézési folyamatot nem megszakítva léphetnek kapcsolatba az előfizető ügyfélszolgálati munkatársaival a cég weboldalán keresztül. A hívás a hívó fél részére minden esetben költségmentes.
Chat
Annak, hogy a chat-et a böngészőn keresztül is megvalósítjuk, elsősorban az az előnye, hogy nem kell megszakítani a folyamatot, melynek során a böngészést végezzük, illetve nincs ehhez szükségünk bármely külön alkalmazás (pl. Messenger) elindítására. A chat funkció azoknak kedvez, akik egyáltalán nem szeretnek telefonálni, mert pl. – életkoruknál fogva – már teljesen más csatornákon szocializálódtak. Az online vásárlás támogatása mellett a chat hasznos lehet az ügyfélszolgálatokon, de a kollaboráció (közös munka) területén is számos lehetőség rejlik benne. Ezt a szolgáltatást egyedi projektekben már nyújtjuk (pl. 1818 kormányzati hívószám), de WeBRTC technológián alapuló megoldásként rövid időn belül minden ügyfelünknek kínáljuk majd.
Videóhívás
A XXI. században a (tele)kommunikáció területén különösen érezhető a technológia rohamos fejlődése. Ezen a területen az egyik kétségkívül leggyorsabban terjedő megoldás a videohívás. Amennyire alapvető technológiává vált már a videohívás illetve video-csevegés, úgy egészen a közelmúltig – és jelenleg is – ezek a megoldások nagy részben egy-egy applikáció (csevegő alkalmazás – pl. Skype vagy Facebook Messenger) igénybevételét igényelik. Ezen a területen hozott az elmúlt években jelentős változásokat a WebRTC. A közeljövőben mi is szeretnénk Click2Call szolgáltatásunkat tovább fejleszteni ugyanezen technológia segítségével alkalmazás-független videohívás/video-csevegés szolgáltatás irányába. Jó hír, hogy a video-chat is felhő-alapú SaaS alkalmazás-szolgáltatásként lesz igénybe vehető, ami jelentősen csökkentheti pl. egy cégnél a bevezetési költségeket.
Még jobb hír, hogy mindezeket a megoldásokat – egy néhány hete elnyert K+F támogatás segítségével – egységes, működő call center folyamatokba illeszthető megoldásba integráljuk majd…..de erről hamarosan, a maga idejében külön beszámolunk.
A (közel)jövő – IoT és WebRTC
Első ránézésre az IoT-nek és a WebRTC-nek nem sok köze van egymáshoz, mert míg az első elsősorban a „dolgok” vezérlésére, a második elsősorban a „humanoidok” közötti kommunikációra koncentrál. Ez azonban ne tévesszen meg minket, mert nagyon nagy a közös halmaz: minden olyan terület, ahol a „dolgok” működése és az ember iterakcióba lép.
Vegyünk két konkrét példát, hova fejlődik/fejlődhet ez a közeljövőben. Pl. egy olyan otthon-biztonsági rendszer esetében, ahol a szenzorok figyelmeztetést küldenek a ház tulajdonosának, ha valaki az ajtóban áll, WebRTC alapú video-streaming segítségével pontosan látható lesz, hogy mi történik. Ha a szomszéd fiúcska keresi az elgurult labdát: no para, ha „rosszarc” látogat, akár saját hangunkon is megfenyegethetjük a távolból.
A közelmúltban írtunk a viselhető eszközökről is. Egy ilyen eszközbe épített riasztó funkció pl. a WebRTC technológia segítségével nem csak arra korlátozódhat, hogy baleset/elesés/szívritmus zavar esetén a mentőket riasztja, hanem kétoldalú hang-, vagy video kommunikációt tesz lehetővé az eszköz viselője és a riasztott segélyvonal között.
…és ez még csak néhány terület, ahol a jövő informatikai eszközei, technológiái és megoldásai összefonódnak….szerintünk nem is túl sokára……és mi biztos ott leszünk!
Judit
NOV
2018