Jogod van tudni! – változások a hírközlési szabályokban

2021 közepe óta új szabályok vonatkoznak a hírközlési szolgáltatókra, amik számos módon védik a felhasználók érdekeit a szerződésmódosítástól egészen a megfelelő tájékoztatásig. Eheti blogposztunkban részletesen összeszedtük, milyen újítások vannak, amikre érdemes odafigyelni.

Ha hírközlési szabályok változnak, az Nektek, mint ügyfelek épp olyan fontos, mint nekünk szolgáltatóként. Mivel a legutóbbi ilyen módosítás egy sor lényeges változást tartalmaz, ami számos helyen védi az ügyfelek érdekét, fontosnak gondoljuk, hogy erről egy rövid összefoglalót írjunk Nektek.

Már csak azért is, mert talán a legfontosabb változás az ügyfelek tájékoztatására vonatkozik. A szolgáltatók által nyújtott egyedi szerződés és az ÁSZF eddig is nyújtott valamilyen szintű tájékoztatást, az új szabályozás szerint viszont az ügyfelek már egy előzetes szerződési tájékoztatót és egy szerződés-összefoglalót is kell, hogy kapjanak.

Előbbi lényegében minden lényeges dolgot tartalmaz a szolgáltatás paramétereitől annak biztonságán át a szerződés felmondásának lehetőségéig, utóbbi pedig Európában mindenhol egységes formátumú rövid áttekintés. Mindkét új dokumentum hasznos támpont lehet az ügyfeleknek, hogy ne kelljen a szerződés végtelen pontjai között eligazodniuk.

Ezzel párhuzamosan mostantól a szolgáltatónak az is feladata, hogy rendszeres időközönként vagy előfizetői kérésre tájékoztatást nyújtson a legkedvezőbb elérhető díjakról. Így nehezebben fordulhat elő, hogy ügyfélként egy szükségesnél drágább csomagban ragadunk.

Szintén lényeges változás, hogy a szerződés egyoldalú módosítása esetén az ügyfelek könnyebben válthatnak. Az a szabály, hogy az ügyfél számára hátrányos változás esetén joga van felmondani a szerződését, elég jól ismert tény szinte mindenki számára. Az újdonság, hogy az egyoldalú változásnak most már hátrányosnak sem kell lennie, a lényeg, hogy érdemi legyen, felhasználóként máris jogod lesz váltani. Ez alól csak az kivétel, ha kifejezetten előnyös változásról van szó, vagy az egy törvénybeli módosítást követ le.

Fontos részlet, hogy ez abban a gyakori esetben is igaz, ha egy szolgáltatáscsomaggal rendelkezik az ügyfél. Tehát mondjuk, ha valahol egyszerre fizet az internetért és a telefonért, a módosítás pedig csak az egyiket érinti, a teljes csomag szerződésétől elállhat 45 napon belül.

Az is a felhasználók érdekét védi, hogy egy sor nemteljesítés esetén könnyebben kiléphetnek már egy határozott idejű szerződésből is. Itt leginkább azokról az esetekről van szó, ha a szolgáltató 30 napig nem teljesít, vagy rendszeres és időben nem kijavított hibák vannak a szolgáltatásban. Figyelni kell viszont arra, hogy ha a szerződéshez egy kedvezményes készülék is tartozott, akkor azt felmondás esetén vagy visszaküldi az ügyfél, vagy a teljes árat meg kell fizetnie.

Még egy lényeges módosítás vonatkozik a számhordozás hasznos lehetőségére. Ehhez az ügyfeleknek eddig is joguk volt ingyenesen, most viszont már nem csak a szerződés felmondása előtt, de utána egy hónapig is kérheti. Sőt, már lehetőség van nem csak számot, de internetszolgáltatást is „hordozni”, ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy a régi és az új szolgáltató kötelesek együttműködni, hogy váltás esetén a net ne maradjon ki egy munkanapnál tovább. Ha email fiók is volt az előző szolgáltatónál, ahhoz egy évig még hozzáférhetnek az ügyfelek.

És persze nem is egy 2020-as évekbeli módosításról lenne szó, ha nem térne ki az adatvédelemre. Ennek most olyan szempontból lett jelentősége, hogy a módosítás az adatot már mint fizetőeszköz kezeli, vagyis hiába nyújt egy szolgáltató ingyenes (díjtalan) szolgáltatást, a fenti szabályok akkor is érvényesek, hiszen az ügyfél az adataival mindenképpen „fizetett” érte.

Van tehát egy sor változás, amiket ügyfélként érdemes megjegyezned, nekünk szolgáltatóként pedig alkalmazkodnunk kell hozzá. Fontos tudni még, hogy ezek – kötelező érvénnyel – a fogyasztókra, tehát a lakossági ügyfelekre érvényesek, a vállalatokkal a szolgáltatók szerződés vagy Általános Feltételeik útján, másképp is megállapodhatnak.

Fontos, hogy tisztában légy a feltételekkel, és ezek mellett élvezd szolgáltatásunk előnyeit, amikkel kapcsolatban keresd ügyfélszolgálatunkat a +36-1-999-6000 számon, vagy kérj online bemutatót a sales@opennet.hu oldalon

 

Judit

0