Mobilabb megoldások IP telekommunikációhoz
Nagyon sok ügyfelünknél vetődik fel a kérdés, hogy mi az ideális választás, ha nem szeretne „klasszikus asztali” telefonkészüléket VoIP szolgáltatás mellé. Erre indok lehet, hogy sokat van irodán kívül, de pl. felmerülhet az igény ügyfélszolgálati munkavégzés, vagy nagy irodán belüli mozgásigény esetén is. Mostani cikkünkben erre próbálunk számba venni néhány lehetőséget, kihangsúlyozva az előnyöket, hátrányokat és a legideálisabb felhasználási területeket.
Softphone
A softphone olyan számítógépes alkalmazás, amely külön telefonkészülék (hardphone) nélkül is képes telefonhívások bonyolítására. A VoIP szolgáltatás elterjedésével a közbeszédben leginkább azt az alkalmazást értjük alatta, amely képes VoIP hívások lebonyolítására a számítógépünk segítségével. Tehát, klasszikus értelemben a softphone számítógépes alkalmazás. Ugyanakkor azt az applikációt is softphone-nak nevezzük, mely lehetővé teszi, hogy a VOIP hívásokat mobiltelefonunkról bonyolítsuk le. Beszéljünk most mindkét megoldás előnyeiről, hátrányairól és ideális felhasználási területeiről.
Softphone irodán kívül
Megfelelő internetes lefedettség mellett – akár pl. szállodai WIFI elérésen keresztül – mobil telefonunkra telepített ún. „softphone” alkalmazással is telefonálhatunk vagy fogadhatunk hívást az IP alközponti – pl. VIPeX – megoldás részeként. Itt azonban több szempontot is figyelembe kell venni: egyrészt nagyon kényelmes, hogy a mobilunkon magunkkal vihetjük a „vonalasunkat”, másrészt kritikus hívások – pl. ügyeleti telefonok – esetében megfontolandó, hiszen működése a helyi mobil hálózati rendelkezésre állás (pl. 3G lefedettség) függvénye. Így a megbízható, széles sávú internet lefedettség hiánya eredményezheti, hogy a bejövő hívás elveszik.
Sokszor üzleti úton lévő, vagy pl. külföldi ügyfélnél dolgozó munkatársaknak alternatív – és sokkal szofisztikáltabb – megoldás lehet az ún. távoli központ-elérés (DISA). A DISA az a speciális rendszerfunkció, mely biztosítja a Felhasználó számára, hogy egy külső készülékeken/telefonszámon (ami akár mobiltelefonja, vagy egy ügyfélnél található telefonkészülék is lehet) bejelentkezzen, ezzel biztosítva a rendszer használatát saját jogosultságaival és adataival, pl. hangposta fiókja elérésére és hívások indítására és fogadására is.
Sokan fordulnak hozzánk azzal a kéréssel is, hogy ők kizárólag mobil telefonjukra telepített softphone megoldással szeretnék IP alközpont megoldásainkat használni. Éppen a fent említett kérdések miatt – 3G lefedettség, irodán belüli WIFI hálózat jelerősségének stabilitása, több WIFI hálózat az irodán belül mely azt eredményezi, hogy váltáskor megszakad a hívás – mi azt tanácsoljuk, hogy a mobil készülékre telepített softphone kiegészítő megoldás legyen a gyakran úton lévő munkatársaknak. Irodán belüli tartós használati igény esetén mindenképpen javasolni szoktuk az előzetes és intenzív tesztelést a hosszú távú és tartós elégedett használat érdekében.
Softphone számítógépre
A call centerekben a softphone az ügyintézők munkáját segíti, legtöbb esetben a telefonkészülék használatát egészíti ki, de néha helyettesíti is. A lényeg, hogy az amúgy is használt számítógépről lehessen a hívásokat vezérelni, de elterjedt az ügyviteli alkalmazásokkal történő integráció (Computer Telephony Integration – CTI) is. Ilyen integrációban a softphone az alkalmazásnak információt adhat át a hívásról, az alkalmazásban a megfelelő adatok automatikusan előkereshetők.
A számítógépes softphone megoldások fontos kiegészítője a megfelelő headset. Manapság már számos típus közül választhatjuk ki a munkavégzés típusához legideálisabb megoldást, az egyszerű vezetékes „fülestől” a nagy hatótávolságú, megbízható, robosztus vezeték nélküli berendezésekig.
Vezeték nélküli készülékek
A sokat mozgó kollégák munkavégzését támogatják a vezeték nélküli – dect – IP telefonkészülékek. Nálunk a sales-es csapat kedvence, mert kimehetünk vele a szobából, fel-alá járkálhatunk üzleti beszélgetés közben, nem zavarjuk egymást, ha többen beszélünk egyszerre. A dect telefonkészülékek esetében egy bázisállomáshoz két, sőt egyes készülék típusok esetén ennél több kézibeszélő is csatlakoztatható. Gyakran felmerül a dect készülékek iránti igény nagyobb raktárakban, üzemcsarnokokban, vagy nagyobb céges telephelyeken is. Itt arra kell vigyázni, hogy az egész használati területen jó legyen az internet lefedettség és ne legyen olyan árnyékolás, ami ezt veszélyeztetni. Szükség lehet jelerősítők (ún. repeaterek) beszerzésére is. Mivel minden esetben a helyi viszonyok határozzák meg, hogy a megoldás megfelelően működik-e majd, így egy ilyen rendszer kialakítása esetén is előzetes tesztelést javaslunk.
Általában is elmondható, hogy a megfelelő készülék vagy alternatív megoldás megtalálása az egyik legfontosabb tényezője annak, hogy az IP alközpont elégedettséggel töltse el az ügyfelet. Ezért – ilyen kérdések esetén – vedd fel a kapcsolatot a sales-es csapattal, hogy műszaki javaslatainkkal támogassuk a megfelelő választást.
Zsolt
NOV
2017