Az IDC még 2019-ben készítette el ötéves előrejelzését a telekommunikációs fejlődéssel kapcsolatban, aminek jóslatai még ma is teljesen relevánsak. Ezt összefoglalva, az IT Business decemberi cikke alapján mutatjuk be, mi várható 2023-ban, és elmondjuk azt is, a mi megoldásaink miben segíthetnek cégeteknek felkészülni a változásokra.
2023 sok szempontból érdekes év lesz. Bár a bizonytalanságok és nehézségek többé vagy kevésbé mindenkit érintenek, nem szabad megfeledkezni arról, hogy a világ gőzerővel halad előre, a fejlődés pedig rengeteg helyen érzékelhető. Nem kivétel ez alól a telekommunikáció sem, ahol az utóbbi évek irányvonala idén is érzékelhető lesz, így különösen érdemes áttekinteni, mi várhat ránk a közeljövőben.
Jósolni persze nem rövidtávra érdemes. A meghatározó folyamatok kibontakozásához idő kell, így ha egy alaposan átgondolt kutatás végén hozzuk nyilvánosságra elképzeléseinket a jövőről, akkor sem lövünk mellé, ha egy-egy tippünk nem pont abban az ütemben valósul meg, ahogy elképzeltük.
Ennek fényében érdemes megnézni az International Data Corporation (IDC) ötéves előrejelzését, amit még 2019-ben adtak ki, és az új évtized első felének trendjeit jósolták meg benne. Ekkor még a koronavírus járvány és az abból fakadó bonyodalmak előtt voltunk – amit nyilván senki nem látott előre – ennek ellenére rengeteg információ és jóslat továbbra is releváns.
A tanulmányt az IT Business cikke foglalta össze 10 pontban.
Az előrejelzés utolsó két pontja foglalkozik a 2022-re várt eredményekkel, az előrejelzések pedig elég pontosnak bizonyultak. Ezek a munkahelyi mobilitás és az ehhez kapcsolódó biztonság terjedését jósolják, és mit ne mondjuk, telitalálatok voltak. Ha pontos számok – a nagyvállalatok dolgozóinak 75%-os mobilitása, a végpontokat is felügyelő rendszerek (UEM) 70%-os elterjedése – még nem is követhetők nyomon, a trend ebbe az irányba teljesen egyértelmű. Ezen a covid is nyilvánvalóan nagyot lökött, mi az Opennetworksnél is ekkor állítottuk hadrendbe távmunka támogató megoldásainkat.
2023-ra már több jóslat vonatkozik a tanulmányban. Ezek egyik fele az 5G-re való átállás nehézségeit vetíti előre. Az eddigiek alapján elég helytállónak tűnnek az olyan várakozások, mint hogy még az idei év végére is sok vállalat küzd majd a hálózatszeletelési (network slicing) szolgáltatások biztosításával, és az adatforgalom mindössze 30%-a zajlik majd az újgenerációs hálózatokon. Nyilván világszinten, Magyarországon még ez is optimistának tűnik.
Az előrejelzések másik fele viszont jóval optimistább. Az olyan trendek, mint a virtualizáció és edge computing tényleg gyorsan terjedőben vannak, ennek köszönhetően a felhő alapú munkavégzés is szinte általánossá kezd válni. Az IDC szerint ezt év végére a vállalatok 50%-a már alkalmazza majd. A mi telekommunikációs megoldásaink is a felhőre épülnek, így ennek megvalósításában mi is több szolgáltatásunkkal tudunk segíteni.
A következő évekre vonatkozó jóslatok is ebbe a folyamatba illeszkednek bele. 2024-re a vállalatok 75%-a már a négy telekommunikációs kapcsolat (vezetékes, mobil, LPWAN és wifi) együttes használatával működhet majd. Később pedig a biztonsági megoldások továbbfejlődésével a vezeték nélküli hálózatok versenyképes alternatívái lehetnek a hagyományos, vezetékes adatforgalomra alapozott virtuális magánhálózatoknak is.
Mi is az integrált telekommunikációs megoldásokban hiszünk, ennek jó példája Bria Sopfphone szolgáltatásunk.
Így fest tehát az IDC szerint a közel- és kicsit távolabbi jövő. Fontos látni viszont, hogy a telekommunikációs technológiák fejlődése nem csak az olyan folyamatokat jelenti, mint az infrastruktúra vagy a technológiai megoldások javulása, hanem komoly szerepe van benne a megfelelő céges tervezésnek is.
Ha nem szeretnétek lemaradni ebben a tekintetben, egy sor megoldásunk segítségetekre lehet! Keressétek kollégáinkat bátran a +36-1-999-6000 telefonszámon és egyeztessünk a részletekről!
András
JAN
2023